Skip to content

Om de 100 000kr som brändes upp

15 juli, 2010

Ni har säkert funderat på vad jag tycker om att vi brände upp 100 000kr för jämställda löner och än så länge så har jag inte haft tid och ork att kommendera saken närmre även om jag hela tiden har förklarat och försvarat vårt agerade på gator och torg, på facebook och på mailen. Nu tänkte jag förklara ordentligt, därför släpper jag utöver text även en video där jag berättar om min upplevelse från pengabränningen.

Jag var ganska perlex när jag först förstod att vi skulle bränna pengarna men tycker ändå efter mycket funderande och debatterande att det var rätt beslut. Varför tycker jag då det:

  1. De personer som ägde pengarna ville faktiskt att vi skulle bränna upp dem, vi hade inte fått dem för något annat.
  2. Tidigare försök att få upp frågan om rättvisa löner på dagordningen har inte lyckats.
  3. Löneskillnaden mellan män och kvinnor är enorm, 70 miljarder om året och något måste göras för att ändra på detta.
  4. 100 000kr är mycket för en privatperson men i PR-mått mätt är det ingenting, det räcker inte till något. För att få motsvarande uppmärksamhet hade vi behövt slänga ut flera miljoner och kanske ändå inte fått samma effekt och uppmärksamhet.
  5. Det funkade faktiskt. Även om många är arga, förvirrade och tvivlande så pratar vi faktiskt om lönediskrimineringen nu, folk är medvetna om att män tjänar 100 000kr mer än kvinnor på bara en minut. Och det är ändå bara inom Sverige.

Jag har reflekterat mycket över varför man tycker att just pengarna som vi la på denna politiska aktion ses som mer upprörande än de 295miljoner kronor som etablerade partier lägger på sin valrörelse. Kanske är det för att vår relation till pengar verkligen är en djup, känslomässig relation. De flesta av oss har minst en gång i livet haft förlite pengar. Kanske har vi snålat och klarat oss, några av oss har lånat, fått betalningsanmärkningar eller fått stöd av familj och vänner. Det svider och  man mins och det är den relationen man har till pengar. När man ser pengar brinna upp så är det som att se kronorna man behöver glida oss ur händerna och det gör också ont, det blir privat. När Sossarna köper TV reklam för mycket mera pengar ser man inte pengarna, alltså känns det inte lika mycket. 100 000kr är också en ganska väl avvägd summa. Den är stor nog att spela roll men realistisk nog att man kan föreställa sig den, den är nåbar.

Första videon visar själva brännandet, video nr 2 visar hur jag upplevde det som hände innan, under och efter.

Läs även på Beroblog, FiaVG, Saras tankar, Veronicas bloggThomas svar, vad Jonas lärde sig av att bränna upp pengar,

6 kommentarer leave one →
  1. Lasse Andersson permalink
    15 juli, 2010 10:14 e m

    Det här är en fråga som förbryllar mig.
    Om kvinnor generellt sett har lägre löner än män och presterar lika bra eller bättre, då skulle väl varje vinstmaximerande kapitalist endast anställa kvinnor?
    Eller är det så att i det här fallet så är kapitalisterna extra märkliga så att de mangrant struntar i profiten bara för att få djävlas med kvinnorna?

  2. 16 juli, 2010 8:35 e m

    Hej Lasse, kul att du kommenterar mycket på min blogg. Ledsen att jag sällan hinner ge dig de uttömmande svar du verkar vilja ha.

    Jag skulle säga att man anställer män för att man tror de är mer kompetenta, ger dem mer chanser och därmed så kommer kvinnor inte in på samma vilkor. Sedan är det ju självklart arbetsgivare som tjänar pengar på att kvinnor är ”billigare” arbetskraft. Tror helt enkelt inte att det är medvetet. Tror du verkligen att det handlar om att män som kollektiv är mer kompetenta än kvinnor?

    Ha det bra!

    • Lasse Andersson permalink
      16 juli, 2010 9:45 e m

      Jag vet som sagt inte vad jag skall tro utan jag vill bara påpeka att jag inte får ekvationen att gå ihop. En sak vet jag dock och det är att entreprenörers självpåtagna uppgift i allmänhet är att få maximal nytta för pengarna och därmed maximera profiten. De borde snabbt märka att de får mer för pengarna om de anställer kvinnor istället för män. Den självklara effekten av detta är att kvinnor blir mer attraktiva att anställa och att deras löner pressas upp i takt med den ökade efterfrågan som detta medför.

      Rent spekulativt så skulle jag generellt söka förklaringar i löneläge inom samma yrke med andra parametrar som i slutändan landar i att oavsett hur dessa parametrar ser ut så upplever arbetsgivaren allt inräknat att det faktiskt är en skillnad. Om parametrarna består i att kvinnor hellre stannar kvar med jobbarkompisarna istället för att söka nya jobb för att pressa upp lönen, eller att de genomsnittligen har en större frånvaro från jobbet, att de påverkar företagen i stort på ett visst sätt, att de har ett sämre kontaktnät eller något annat har jag ingen aning om. Men enligt ovanstående resonemang justeras lönerna automatiskt upp för eftertraktade arbetare som arbetsgivaren uppskattar. Det är inte konstigt om män och kvinnor i genomsnitt agerar olika, eftersom vi i genomsnitt är olika. Det verkar alltså som att marknaden för tillfället värderar det som den genomsnittlige mannen tillför mer än vad den genomsnittlige kvinnan tillför. Personligen är jag övertygad om att detta svänger kraftigt just nu efterhand som flickor förstår att de får ta för sig och göra karriär mm samtidigt som killarna floppar i allt större grad i skolorna.

      Om några generationer kommer det därför troligen finnas manspartier som vill slå tillbaka matriarkatet som förtrycker dem…

  3. 25 juli, 2010 5:14 e m

    Jag googlade lite och upptäckte att prinsessbröllopet i juni lär ha kostat skattebetalarna sisådär en 100 miljoner kr. Snacka om att bränna pengar.

  4. Lasse Andersson permalink
    26 juli, 2010 12:46 e m

    Det gav i alla fall genomslag nog för att provocera komiker.

    Betnér gör en Schyman

Kommentera

