Skip to content

Ska media eller väljarna välja i valet 2010?

26 juni, 2010

På valpejl.se har man valt att exkludera PP och Fi men man släpper in SD i sin enkät. Motiveringen kommer från opinionsmätningarna, för få procent några månader före valet betyder att man inte har en chans och då får man inte svara på frågorna.

Jag som trodde att konceptet var att väljarna väljer och media informerar och granskar? Tydligen avgör media vad du ska rösta på, valpejl.se är inte de enda som resonerar på detta sätt vilket naturligtvis är oacceptabelt. Låt väljarna göra ett informerat val genom att inkludera Fi och PP.

Gudrun Schyman skriver i ett öppet brev till valpejl:

Hej,
Jag har just tittat på  http://valpejl.se/ och ser att ni väljer att utesluta bl.a. Feministiskt initiativ i presentationen av partier.

Ni skriver:
Samtliga riksdagskandidater i de nuvarande riksdagspartierna och Sverigedemokraterna har via sina partier fått möjlighet att svara på en enkät med frågor. Sverigedemokraterna medverkar därför att de är det nya parti som i dagsläget verkar ha en reell chans att ta sig in i riksdagen och som därmed kan påverka en regeringsbildning. Andra mindre partier, t.ex. Piratpartiet, Feministiskt initiativ, Sveriges Pensionärers Intresseparti och Nationaldemokraterna bedöms enligt de undersökningar som gjorts hittills inte ha någon möjlighet att kunna ta någon riksdagsplats och har därför inte tillfrågats. Skulle opinionsläget för något av dessa partier förändras närmare valet så kan en omvärdering av denna gränsdragning göras då.

Jag anser att ni på detta sätt medverkar till att minska människors möjlighet till att i verklig mening kunna träffa fria val på valdagen. Varför då? Jo för att det systematiska undanhållandet av information för partier utanför riksdagen blir till en självuppfyllande profetia. Syns man inte i media så finns man inte. Och finns man inte i människors medvetande så faller det sig inte heller naturligt att svara partiets namn när opinionsinstitutet ringer . Alltså blir det låg registrering och fortsatt ingen redovisning i media och fortsatt låga opinionssiffror, osv. osv. Så enkel är mediadramaturgin. Ända sättet att väga upp bristen på information är att köpa reklamplats. Det kräver stora kapitalinsatser, något som nya partier sällan har.

I EU-valet fick Feministiskt initiativ 2,22procent i valet, trots mediaskugga.  Piratpartiet fick som bekant ännu mer. Det borde mana till eftertanke. Effekten av att medborgare undanhålls information blir att demokratin försvagas och att tendensen att politiken kostar alltmer pengar förstärks. Jag kan inte se att det är förenligt med public service uppgift att medverka till en kommersialisering av politiken.

Jag emotser med intresse ett svar.
Hälsningar

Gudrun Schyman

Talesperson i Feministiskt initiativ och första namn på riksdagslistan

Ska bli intressant att se vad de svarar…

Läs även Malins inlägg i frågan.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: