Skip to content

Mer om att vara med i teamet

9 juni, 2010

Jag vet knappt vad jag ska tro. Hela juli har jag tagit ledigt för att bara valkampanja, inget jobb bara Fi. 2 veckor mellan Almedalen och Pride finns ännu ganska tomma i valkampanjens tjänst. Men hur ska jag orka. Jag har en favoritlåt ”Gloria – Party on my own” som brukar inspirera mig att kämpa på i motvind. Men samtidigt så är jag i denna valrörelse så tacksam för att jag inte är ensam. När jag var kandidat 2006 så fanns ingen plan, inget team utan det var bara jag och min höga ambitionsnivå. Än idag kan jag fundera på varför jag inte gick in i väggen 2006, jag gjorde alla fel, jobbade förmycket, stressade kopiöst och sov inget. Jag slarvade med maten, gjorde många saker samtidigt och badade i stress. Alla mina vänner var oroliga för min hälsa och jag trode själv ibland att jag nått min gräns. Men jag klarade det ändå på något sätt. Vem vet hur?

Denna gång visste jag från början att jag inte ville hamna där igen. Jag har ett litet team bakom mig som hjälper till med mycket och det är en sådan trygghet att de finns där och peppar och stöttar när jag är trött och orken inte räcker hela vägen. Alla behöver egentligen någon som tar emot en när man faller. Jag vet att många i Fi kör sin valkampanj mer solo så som jag gjorde 2006 och jag brukar försöka peppa folk i Fi att söka upp den kandidat de känner starkast för och fråga om de får hjälpa till. Nu säger jag det igen. Oavsett vilken av kandidaterna du stöder så behöver de er hjälp för att göra en bra valrörelse. Hjälpa till kan man på många sätt, här kommer några förslag:

  • Hjälp till att sprida länkar på nätet. Sociala medier är en viktig del av valkampanjen
  • Hjälp till att fota och filma torgmöten mm och sprid på youtube mm.
  • Dela ut foldrar när kandidaterna talar, visa att Fi är starkt i valrörelsen
  • Rita, sy eller skapa på annat sätt. Kanske knappar eller formge foldrar
  • Hjälp till att hålla koll på vilka aktuella debatter kandidaten bör delta i. Hjälp till att samla fakta inför egna artiklar mm.
  • Hitta kampanjluckorna i kandidaternas kalendrar och ring runt och tjata in dem i olika debatter, på skolinformationer mm.
  • ordna öppna möten med kandidaten, sprid budskapet. Det kan räcka med att kandidaten med team befinner sig på ett café och att folk kan komma dit och ställa frågor.

Sen finns det såklart mycket mer du kan göra!

Försökte hitta min styrkelåt på youtube men det enda jag hittade var denna med klipp från filmen looser..

Och kom ihåg: du är hjärtligt välkommen till team tiara!

No comments yet

Kommentera

