Skip to content

tanken på ett land värt att fira

6 juni, 2010

Jag är ingen stor anhängare av nationaldagen. Nationalism som konstruktion är mig likgiltig, när den inte gör mig arg. Att konkurera med andra länder, att vilja vara bäst känns både småaktigt och osolidariskt. Självklart ska vi vara stolta när vi gör bra saker men vilka är dessa vi? Om Sverige vinner en tävling oavsett om det rör sig om sport eller musik så säger folk ”vi vann”. Jag har aldrig känt mig delaktig i deras prestation, aldrig upplevt att de kämpar för mig.

Idag är det nationaldagen och många kommer tala om svenskhet och svenska värderingar. Vad nu det är? Jag önskar att vi alla kunde se varandra bortom vår fördomsprofil. Oavsett om det finns en svenskhet eller ej så finns det inget som säger att det ena skulle vara bättre än det andra. I ett land värt att fira är alla lika mycket värda, diskriminering är ett minne blott och vi ses som individer i ett solidariskt samhälle. Det är vad jag vill ha, det skulle jag kunna tänka mig att fira.

Feministiskt initiativs politikdokument inleds såhär:

Feministiskt initiativ finns i politiken för att tillföra den saknade dimensionen. Det handlar om en dimension som problematiserar och utmanar både könsmaktsordningen – och dess samspel med andra maktordningar – och den heteronormativitet som utgör ett av könsordningens grundläggande fundament. Målet för den feministiska politiken är ett samhällsbygge som skapar utrymme för alla människor att utveckla sin fulla potential, i ett jämlikt samspel med andra, oberoende av kön, könsidentitet, ålder, funktionsduglighet, sexualitet, trosuppfattning eller hudfärg/etnisk tillhörighet.

Vi fortsätter vårt arbete för ett Sverige värt att fira.

No comments yet

Kommentera

